Wat eten we vandaag?

Plaats hier alles wat niet in de andere fora kan

Moderator: Moderator Team

Topicstarter
Ridcully
Answers: 0

Wat eten we vandaag?

Bericht door Ridcully »

Simpelweg om -hopelijk- wat inspiratie op te doen de vraag:

"Wat eten we vandaag?"

Recepten zijn altijd meer dan van harte welkom! Bon appetit en enjoy :D

-- [bericht automatisch samengevoegd - 02 nov 2011, 20:10] --

Ach ja, vandaag papardelle met citroen-mascarponesaus, kabeljauw in deeg en tomatensalade. Aangezien de laatste 2 zo makkelijk zijn (de eerste trouwens ook, maar je moet het maar weten) hierbij het receptje van de saus:

4 personen
* 250 gr Mascarpone
* 1 schoongemaakte citroen
* Amandelschaafsel
* Olijfolie

Olijfolie in pannetje doen. Citroen raspen en even heel kort 'aanbakken'. Mascarpone in pannetje en laten smelten. Sap van 1 citroen (als je dat lekker vindt, kun je extra citroensap toevoegen - gewoon uit een flesje). Laten smelten. Amandelschaafsel in pan lichtbruin laten kleuren. (let op: in het begin gaat dit heel langzaam, maar wanneer eea bijna klaar is, gaat het erg hard. Goed opletten en erbij blijven, anders wordt het schaafsel bitter.)

Papardelle mengen met saus, schaafsel eroverheen en klaar. Bord verder aankleden met vlees/vis/groente naar wens.
Eet smakelijk. :)

KoffieBo0N
Moderator Team Lid
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door KoffieBo0N »

Ik heb nog wel een heel lekker spaghetti recept...

Zie dit als een reminder voor mijzelf ;). Ik zet hem er nog neer :goed:!

Nicow
Usenet: Eweka
Internet: KPN

Bericht door Nicow »

Klinkt weer goed, Ridcully. Binnenkort toch maar eens wat van die recepten gaan proberen.

Ik heb vandaag een beetje goulashsoep gehad en wat overgebleven pasta (maar dat stelt niet zo veel voor);

Tagliatelle met cherrytomaatjes, zalmreepjes, roomsaus en parmezaanse kaas.
Cherrytomaatjes in de pan aanbakken met een klein beetje azijn. Dan de zalm erbij. Kookroom erbij. Op smaak brengen met peper en zout en beetje in laten koken. Als 't naar wens is, de pasta erbij. Afmaken met kaas.

Topicstarter
Ridcully

Bericht door Ridcully »

KoffieBo0N schreef:Ik heb nog wel een heel lekker spaghetti recept...

Zie dit als een reminder voor mijzelf ;). Ik zet hem er nog neer :goed:!
Heel graag, ben erg benieuwd!

-- [bericht automatisch samengevoegd - 02 nov 2011, 20:47] --
Nicow schreef:Klinkt weer goed, Ridcully. Binnenkort toch maar eens wat van die recepten gaan proberen.

Ik heb vandaag een beetje goulashsoep gehad en wat overgebleven pasta (maar dat stelt niet zo veel voor);

Tagliatelle met cherrytomaatjes, zalmreepjes, roomsaus en parmezaanse kaas.
Cherrytomaatjes in de pan aanbakken met een klein beetje azijn. Dan de zalm erbij. Kookroom erbij. Op smaak brengen met peper en zout en beetje in laten koken. Als 't naar wens is, de pasta erbij. Afmaken met kaas.
Aangezien manlief geen fan is van zalm (heel mild uitgedrukt), eten we dit zelden (zeg maar nooit). Dit klinkt echter heerlijk Nicow, dus dat ga ik eens voor mezelf maken :thanks: .

Nicow

Bericht door Nicow »

Beetje gehaaast (zo meteen weer sporten), dus een vrij inspiratieloze variatie op het bovenstaande. Ik vond het de vorige keer erg smakelijk en je kunt met een kwartiertje klaar zijn. Ideaal voor mij dus.

Deze keer met tagliattele, tomaten en spekreepjes in kaas-roomsaus (kookroom + parmezaanse. Ben inspiratieloos, zoals ik al zei ^^). Ik gebruik trouwens wel (witte) wijnazijn.

-- [bericht automatisch samengevoegd - 09 nov 2011, 21:00] --

Vanavond met 2 huisgenoten gegeten. Vrij simpel, maar wel lekker.
Aardappeltjes en varkenshaas

Aardappeltjes (in de schil) in kleine stukjes gesneden. Toen in kokend water gegooid en even laten koken. Beetje tijm en rozemarijn in het water voor de smaak. Toen de aardappeltjes beetgaar waren hebben we die in een koekepan gegooid en lekker gebakken met een paar teentjes knoflook en rozemarijn.
Tegelijkertijd...
Tijm en rozemarijn fijngehakt en op een bord gelegd. Beetje peper en zout erbij en toen olijfolie eroverheen gegooid en goed gemixt. Daar vervolgens 2 varkenshaasjes mee ingesmeerd en even laten trekken.
Vervolgens de varkenshaasjes in de pan en zacht gebraden. Op het laatst een aantal champignons en uitjes erbij gegooid en even meegebraden. Toen de varkenshaasjes (heel licht roze) eruit gehaald en afgedekt (met alum. folie) op een bord gelegd.
Tijd om jus t emaken, dus glas water en een beetje bouillon bij de champignons en uitjes. Even laten trekken en ongeveer een glas rode wijn toevoegen. Omdat het een beetje dun was hebben we er wat maizena bij gegooid. Was na een paar minuutjes ook al klaar.
Alles op een bord gegooid; Gebakken aardappeltjes (met veldsla) en de varkenshaasjes, met daaroverheen een beetje van de jus.

Ben eigenlijk niet zo'n fan van AVG, maar ik heb genoten.

KoffieBo0N
Moderator Team Lid
Contacteer:

Bericht door KoffieBo0N »

Het heeft even geduurd, maar hier is mijn spaghetti-recept :).
Eerste dat ik ooit gekookt heb, en het is echt heerlijk en nog heel simpel ook :) (orgineel van mijn moeder):

Voor 3 a 4 personen heb je het volgende nodig:
500 gram rundergehakt
1 ui
250 gram kastanje champignons
1 blik gepelde tomaten (400 gram)
1 blikje mais (200 gram; uitlekgewicht 165 gram)
1 blikje tomatenpuree (70 gram)
2 kleine eetlepels Italiaanse kruiden
1 kleine eetlepel wonchestersaus
400 gram spaghetti

Eerst bak je het gehakt rul, en snij je alvast de ui. Daarna voeg je (grof gesneden het lekkerst) de paprika toe. De champignons snij je in grove stukken (geen schijfjes), en voeg je ook toe wanneer de paprika gebakken is. Als laatste laat je de mais uitlekken en maak je het tot een mixje met de tomatenpuree, gepelde tomaten, Italiaanse kruiden en wonchestersaus. Dit voeg je toe, goed mengen en nog even laten staan. Je kookt dan meteen de spaghetti (volgens verpakking).
Eventueel naar smaak kaas toevoegen (wij eten het altijd zonder kaas hahaha)...

Nicow

Bericht door Nicow »

Sarma (gevulde koolrolletjes)
400gr gehakt
400gr groentemix (uien, prij, paprika etc)
1 Zure spitskool (van m'n ouders meegenomen, die maken het zelf zuur)
Rijst (geen idee hoeveel, deed het op gevoel)
Zelfgemaakte pittige tomatensaus, maar gewone tomatenpuree kan ook
Peper, zout, kruiden

------------------

Gooi de groentemix in een braadpan (mag natuurlijk ook een andere pan, maar ik nam de braadpan omdat het niet in een kleinere past). Bak dit eventjes en voeg dan het gehakt toe. Bak dit rul en breng het op smaak met peper, zout en kruiden (zelf voeg ik ook vegeta toe, wat te krijgen is bij Turkse winkels etc). Voeg de saus / puree toe en laat dit even trekken. Proef of het op smaak is. Het mag best een sterke smaak hebben, want er komt nog rijst bij en het wordt nog gekookt. Zelf maak ik het dus altijd een klein beetje TE zout. Als het naar wens is voeg je de rijst toe en een beetje water. Roer goed en laat enkele minuten pruttelen tot het water zo goed als weg is.

Tijd om de kool te pakken. Pak een koolblad (ontdaan van de nerf, zodat het makkelijk te rollen is) en vul dit met een soeplepel. Afhankelijk van de grootte van het blad kunnen er 1 tot 3.5 scheppen in. De buitenste bladeren heb ik 3.5 in gedaan, de binnenste 1. Vouw het koolblad goed rond het mengsel en leg het in een kookpan. Doe dit totdat de rijstmix of de kool op is. Je kunt er nu eventueel wat spek of zo op leggen voor de smaak, maar ik doe dat niet.
Voeg water toe en laat het een goeie 1.5 uur koken. Af en toe kijken en eventueel water toevoegen.

Nicow

Bericht door Nicow »

Ik ga vanavond proberen om zelf (nou ja, zelf.. samen met m'n vriendin) een brood te bakken met tomaat, kaas, knoflook en basilicum. Hopelijk wordt het een succes. Dan is dat het avondeten.

Blauwbek
Moderator Team Leider
Usenet: UNS
Internet: UPC
Contacteer:

Bericht door Blauwbek »

dat klinkt wel lekker Nicow :)
Regels/Rules | pySabRename

Er zijn weer spotnet updates, klik hier!

API's kijken doe je maar in de dierentuin!

Nicow

Bericht door Nicow »

'T is gelukkig goed gegaan en prima bevallen. Gaan we zeker vaker eten.

Vanavond een vrij eenvoudige quiche, met prei, ui, witte bonen, ham en kaas.
Vanaf morgen breekt het vreetfestijn echt los :P
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer