Voor diegene die de posts op Spotnet willen opzoeken, deze posts hebben op Spotnet als titel: 1e opzet moderatie spotnet
Men gaat hierbij uit van het gegeven dat elke Spotnetgebruiker een blijvend uniek ID heeft.
Het vinden van dit ID is gemakkelijk.
Je gaat met de muis over de naam van de poster of van de degene die reageert en ziet een ID (letter-cijfer combinatie) verschijnen.
Men meent het ei van Columbus te hebben gevonden en dat dit ID bij iedere Spotnetgebruiker uniek is en ook altijd hetzelfde blijft zodat men daar dan op kan modereren.

Afgezien van het feit dat modereren op usenet niet gaat lukken en dit voor mijn gevoel ook niet echt wenselijk is, klopt de bewering dat iedere Spotnetgebruiker een eigen ID heeft dat blijvend uniek is niet.
Er zijn namelijk diverse mogelijkheden waarbij dat zogenaamde unieke ID wel degelijk veranderd.
Een daarvan is dat wanneer je het serverlog laat verlopen en een nieuwe aanvraagt.
Want op dat moment krijg je een ander ID en klopt de redenering van het unieke ID al niet meer.
Maar .....waarom zou je usenet of Spotnet willen modereren vraag ik me af.
Mijn mening is: geen gezeur en geen moderatie of zoals sommigen in de reacties op Spotnet schrijven, geen censuur.
Wanneer er posts of reacties staan die je niet aanstaan of van iemand die je niet aanstaat dan reageer je daar niet op en negeer je die toch gewoon?

Of zie ik het nu te simpel