Zin of onzin van een database met 350000+ spots

Oude of gesloten topics van spot-net.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topicstarter
Ep Woody
Answers: 0
Leeftijd: 41

Zin of onzin van een database met 350000+ spots

Bericht door Ep Woody »

Aangezien het al vaak voorbij komt, doe ik even een poging wat meer informatie over de database en eventueel om een discussie op te wekken omtrent de zin en/of onzin van het gebruiken van een database met 350000+ spots.

News2.neva.ru was een populaire server om de headers te downloaden. Deze had een zeer complete verzameling met berichten in de groep free.pt en free.nzb. Helaas is deze nu niet meer beschikbaar. Nu wordt echter de database vaak gekopieerd naar de nieuwe server, omdat men dan de oude spots nog heeft/zou hebben. Dit is echter niet waar. Het enige wat men heeft is de titel en een verwijzing naar de informatie zoals die in de free.pt groep staat. Zonder den nieuwsserver die beschikt over de berichten die bij de verwijzing horen heb je niets aan die verwijzingen.

Wat is dan nog de toegevoegde waarde van het bewaren van de oude gegevens, en niet het opnieuw downloaden van de informatie uit je nieuwe nieuwsserver? Het kost je wat dataverkeer, maar je weet wel zeker dat alle data die in je database staat redelijk actueel en (als het goed is) compleet is.

Ben benieuwd hoe de rest er over denkt.
Voor ondersteuning: klik hier. Probleem niet opgelost, maak dan een nieuw topic aan.

Cherek

Re: Zin of onzin van een database met 350000+ spots

Bericht door Cherek »

Ik denk dat jouw één-na-laatste zin het meest van belang is.
Men twijfelt (en ik denk zelfs terecht) aan de actualiteit en compleetheid van de headers die vanaf de eigen servers komen.
Zo zijn er nu al genoeg mensen de problemen hebben gehad met Eweka. en heeft Hitnews zelfs gezezgd dat er een probleem met de headers was (wat ik betwijfel, ik denk dat ze door spotnet nu ineens belang hechten aan voldoende headers :) )
Tuurlijk haal je alleen informatie over posts binnen, maar dan merk je snel genoeg wel of deze wel of niet op jouw server beschikbaar zijn. Als je echter niet weet dat er spots zijn, kom je daar helemaal niet achter.

iamsolly

Bericht door iamsolly »

Omdat usenetservers onderling doorlopend synchroniseren staan de bestanden, afhankelijk van de retentie van jouw server, wel degelijk bij jouw provider of payserver.
Een aantal providers hebben maar over een korte periode headers, maar hebben de bestanden wel ter beschikking.
Het heeft dus wel zin een goed gevulde database te hebben als je beschikt over een server met een lange retentie
Domme vragen bestaan niet, wel dezelfde

Topicstarter
Ep Woody

Bericht door Ep Woody »

Ik heb het niet over download-servers. Ik heb het over het overnemen van de database van news2.neva.ru naar bv Ziggo. Ziggo heeft een retentie van de textberichten van 90 dagen. Als ik dan een spot aanklik van 100 dagen oud zal ik deze niet meer kunnen zien.
Voor ondersteuning: klik hier. Probleem niet opgelost, maak dan een nieuw topic aan.

Cherek

Bericht door Cherek »

Ik heb het zelf verder niet gecontroleerd, maar dat is afhankelijk hoeveel data er bij het ophalen van een header wordt binnengehaald.
Als ik een spot open, wordt daar dan weer de header server gebruikt, of is deze data al lokaal opgeslagen?
In het laatste geval kan je de oude database dus gebruiken voor de eerste run, en daarna overstappen.

EDIT
Zojuist even gekeken bij oude posts die wel haalbaar zouden moeten zijn met mijn payserver (hitnews). Deze is in de database gezet met neva.ru en nu ik Ziggo als header-server heb kan ik hem inderdaad niet openen. Vanaf 01-10-2010 kan ik alles openen.
Het lijkt vanuit spotnet dus niet nuttig om de header-server achteraf aan te passen als er niet zo'n grote retentie is.
Hopelijk komt hier nog wel een oplossing voor vanuit spotnet ofwel vanuit de newsproviders door de retentie van headers qua compleetheid en retentie gelijk te trekken met de downloadretentie. De providers zouden hiertoe eigenlijk verplicht moeten zijn.

IngamerX

Bericht door IngamerX »

Ik denk dat we aan kunnen nemen dat de header retentie nu een nieuwe big thing is waar de consument op zal letten bij het bepalen van de payserver.

mazda.323

Bericht door mazda.323 »

Zelf heb ik Eweka deze toont/haald op de headers van de laatste 10 dagen.
En alles wat ouder is dan die 10 dagen kan ik gewoon openen, bekijken en downloaden.
Dus voor mij had het wel zeker zin om mn database de 1x ff te vergroten naar meer dan 350000+ spots, zo dat ik niet op 0 hoefde te beginnen met Spotnet. :D

Topicstarter
Ep Woody

Bericht door Ep Woody »

Duidelijk :) Het kan dus zin hebben, maar ook nogal zinloos zijn ;)

gerstr

Bericht door gerstr »

geld ook voor my Ep - provider levert lagere header retentie dan de daadwerkelijk bestanden en dus was de db van de rus in eerste instantie erg bruikbaar.

Overigens heb ik voor de snelheid nu weer een kleinere database in gebruik - en kan overschakelen naar oudere posts als ik ergens echt naar op zoek ben :ugeek:

iamsolly

Bericht door iamsolly »

Ep Woody schreef:Ik heb het niet over download-servers. Ik heb het over het overnemen van de database van news2.neva.ru naar bv Ziggo. Ziggo heeft een retentie van de textberichten van 90 dagen. Als ik dan een spot aanklik van 100 dagen oud zal ik deze niet meer kunnen zien.
Krijg nou niks, je hebt gelijk. Ik heb ook Ziggo
Bij posten ouder dan 10-10-2010 krijg ik ook 'Post niet gevonden, waarschijnlijk te oud'
Dan is het idd niet zinvol een database van 2 jaar (of meer) er op na te houden
Ik heb nog een Astra accountje, eens kijken of het daar beter mee gaat

Edit: Verhaal klopt! Astra ondersteunt 900 dagen en daar kan ik oude posts wel openen.
Dus posten ouder dan de retentie van je server zijn niet te openen

Btw Astra 25GB voor 10,-$ kun je een hoop posten voor ophalen :D
Domme vragen bestaan niet, wel dezelfde
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer