Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

BIOS Settings!

Bespreek hier Hardware (Onderdelen, PCs, Mobieltjes, enz.)

Moderator: Moderator Team

Gebruikersavatar

Topicstarter
Gup
Algemeen Manager
Berichten: 1722
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09
Reputation: 3
Usenet: 8 diverse
Internet: ???
Locatie: Deep Ocean
Leeftijd: 48

BIOS Settings!

#1

Bericht door Gup »

Vanwege herhalende crashes/bsod ben ik op zoek gegaan naar een oplossing, hieronder mijn info, zoals het nu loopt.

Processors Information
Processor 1 ID = 0
Number of cores 2 (max 2)
Number of threads 2 (max 2)
Name Intel Core 2 Duo E8500
Codename Wolfdale
Specification Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz
Package (platform ID) Socket 775 LGA (0x0)
CPUID 6.7.A
Extended CPUID 6.17
Core Stepping E0
Technology 45 nm
TDP Limit 65 Watts
Core Speed 3799.8 MHz
Multiplier x FSB 9.5 x 400.0 MHz
Rated Bus speed 1599.9 MHz
Stock frequency 3166 MHz

Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, EM64T, VT-x
L1 Data cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 6144 KBytes, 24-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes
FID range 6.0x - 9.5x
Max VID 1.250 V

Chipset
Northbridge Intel P45/P43/G45/G43 rev. A3
Southbridge Intel 82801JR (ICH10R) rev. 00
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR2
Memory Size 8192 MBytes
Channels Dual, (Symmetric)
Memory Frequency 400.0 MHz (1:1)
CAS# latency (CL) 5.0
RAS# to CAS# delay (tRCD) 5
RAS# Precharge (tRP) 5
Cycle Time (tRAS) 15
Row Refresh Cycle Time (tRFC) 52
Command Rate (CR) 2T


Laatst kwam ik ook al met deze geheugen issue, nu had ik op diverse fora wat combinaties gevonden & uitgevoerd, nu heb ik alleen de vraag,

Stel, mijn CPU FSB is 1333MHz (4x 333) , en ik heb nu mijn Rated Bus speed op 1599.9 MHz (4x 400) staan, in hoeverre is het belangrijk om dit gelijk te trekken(sterker nog, kan het kwaad een hoger (mobo)FSB in te stellen T.O.V. de CPU?)
Wél weet ik dat als ik bv deze info om zou draaien, dat de pc niet eens zou kunnen starten, maar om de Memory Frequency 1:1 (was altijd 1:2 en is een noodzaak volgens Corsair(1:1) te krijgen, heb ik de boel naar : Multiplier x FSB 9.5 x 400.0 MHz gezet (standaard 333)
Ook de RAM voltage heb ik .3V verhoogd op aanraden van corsair
En de NB voltage is verhoogd met .2V aangezien 8Gb (4 moduleslots vol) een te heavy belasting zou zijn op de 1066 MHz Freq op standaard voltage voor de North Bridge.

De standaard factorysettings geven random crashes bij zware workload, maar bij deze OC settings start hij eindelijk weer op zonder Memoryread error
(tot op heden stabieler dan ooit) (evenals de temperaturen na stresstesten)

Totdat ik een reboot doe, en mijn BIOS settings volledig geshuffeld zijn, batterij heb ik vernieuwd, en toch blijft hij vaag doen, alle ratio's veranderd (FSB/RAM(clockings & frequenties)/Nort/Southbridge), tot de hdd indelingen aan toe (word verander van AHCI naar IDE), de voltages laat hij gelukkig wel staan, tijd en datum blijven ook intact.. verder blijven bootsettings wel het zelfde, het zijn echt alleen de belangrijke settings die geshuffled worden.
Komt hem dus hierop neer : mijn bsod's worden veroorzaakt door systeemwijzigingen (in de bios) terwijl ik domweg werk op mijn pc...

Iemand nog ideeen?


MVG
Gup
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.


Gebruikersavatar

Psion
Berichten: 802
Lid geworden op: 17 feb 2011, 22:48
Reputation: 0
Locatie: Origins Unknown
Leeftijd: 40

Re: BIOS Settings!

#2

Bericht door Psion »

Dit gaat mij te diep, hier moet ik helaas afhaken.
Veel woorden weinig wol, klinkt niet echt zinvol.
It's just me, nothing more nothing less
Gebruikersavatar

Carnifex
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:01
Reputation: 0
Usenet: Supernews
Internet: Ziggo Z3
Locatie: The Big Bang

Re: BIOS Settings!

#3

Bericht door Carnifex »

Het kan heel goed dat een stukje software een bsod veroorzaakt. Dit zou zelfs Windows zelf kunnen zijn (even er van uitgaande dat je dat gebruikt als OS).

Als je dit zou willen testen, zou je je PC in de BIOS moeten booten en even aan laten staan. Als de PC na een tijdje uit gaat dan is het een hardware iets. Had je al geprobeerd de geheugenbankjes te verwisselen, of één-voor-één eruit te laten?
Met je clockings lijkt niks mis, dit zou geen BSOD moeten kunnen geven. Als het je voeding is dan zou de PC gewoonweg uitvallen en zou Windows geen BSOD geven. Alles wijst erop dat er nog steeds iets op je PC staat aan software wat je geheugen overhoop gooit.

Je zegt het zelf eigenlijk al. Al hoeven het geen systeemwijzigingen te zijn, bij wijzigingen in geheugen wat in gebruik is, of geheugendelen welke bijv. door de kernel worden gebruikt worden overschreven/gewijzigd krijg je ook een BSOD.

Staat je systeemherstel uit (die herstelpunten willen nog wel eens corrupt raken en je windows crashen)?
Welk anti-virus programma, of andere stukken software welke in je systeem wroeten, staan er op je PC en komen er nog steeds BSODs als je deze geheel uitzet/uninstalled?
Weet je zeker dat er geen rootkits/virussen meer op je PC staan?

Als je de drie bovenstaande punten geheel uit kunt sluiten dan is het waarschijnlijk toch hardware gerelateerd, misschien is er op je moederbord een beschadiging ontstaan of iets dergelijks waardoor de datastroom wordt geblokkeerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Topicstarter
Gup
Algemeen Manager
Berichten: 1722
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09
Reputation: 3
Usenet: 8 diverse
Internet: ???
Locatie: Deep Ocean
Leeftijd: 48

Re: BIOS Settings!

#4

Bericht door Gup »

Ik heb me werklijk helemaal wild gezocht naar software issues, rootkits e.d. kan ik geen spoor meer van vinden, ook heb ik systeemherstel uitgezet..
Tot op heden lijkt het stable :) (sinds systeemherstel off)

na een paar pittige heavyload cyclussen die mijn volledige 8gb opgeslurpt hebben, kreeg ik ook verder geen foutmeldingen en/of crashes.
Ik probeer het nog een paar dagen uit, blijft het werken, dan is dit topic opgelost :P

Thanks Carnifex (Respect)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer