Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod

Moderator: Moderator Team

Gebruikersavatar

Topicstarter
Wheaten
Supporter
Berichten: 838
Lid geworden op: 11 sep 2012, 18:43
Reputation: 0
Usenet: Sunny
Internet: Ziggo
Locatie: Brabant
Leeftijd: 109

Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod

#1

Bericht door Wheaten »

Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod

Door Joost Schellevis, donderdag 10 april 2014 12:47

Het is in Nederland per direct verboden om auteursrechtelijk beschermd materiaal te downloaden uit illegale bron, bijvoorbeeld via torrentsites en nieuwsgroepen. Dat stelt het kabinet in een reactie op een uitspraak van het EU-hof.

CopyrightEerder op donderdag oordeelde het Europese Hof van Justitie dat Nederland het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal uit illegale bron niet mag toestaan. Daarmee is er in feite een downloadverbod ingevoerd dat per direct geldt, aldus het kabinet. "Dat betekent dat het downloaden uit illegale bron per direct is verboden", aldus woordvoerder Wiebe Alkema van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De wet hoeft niet te worden aangepast om een downloadverbod in te voeren: er is op dit moment geen wet die het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal uit illegale bron toestaat: het kabinet en Nederlandse rechters waren enkel van mening dat de auteurswetgeving op die manier kan worden uitgelegd. Het Europese Hof heeft nu vastgesteld dat dat niet kan. Het Europese Hof staat boven de nationale rechtbanken, en dus heeft de uitspraak van donderdag meer gewicht.

Downloaders lopen niet het risico op vervolging: het gaat niet om een strafrechtelijk maar een civielrechtelijk verbod. Dat betekent dat particuliere organisaties als Stichting Brein downloaders kunnen aanpakken. Stichting Brein stelt in een schriftelijke reactie dat het zijn pijlen, ondanks het downloadverbod, op 'illegale handelaren' blijft richten; dat beleid blijft volgens de organisatie onveranderd.

Het Hof oordeelde in een rechtszaak die door Sony, Philips en een aantal andere elektronicafabrikanten en -winkels werd aangespannen. De zaak ging over de hoogte van de thuiskopieheffing. Daarvoor is de vraag of downloaden uit illegale bron gerechtvaardigd is, belangrijk, omdat de hoogte van de heffing daar mede op is gebaseerd. Het kabinet bekijkt nog welke gevolgen de zaak voor de thuiskopieheffing heeft.

Volgens het EU-hof kan het toestaan van 'illegaal downloaden' auteursrechtinbreuk bevorderen, en kan dat niet worden gedoogd. Nederland stelde dat het downloaden van dergelijk materiaal hetzelfde is als het kopiëren van een cd of dvd, maar daar gaat het Europese Hof niet in mee. Tegelijkertijd erkent het EU-hof dat een verbod onmogelijk te handhaven is.

In het verleden heeft de overheid meerdere keren een downloadverbod voorgesteld, maar mede door protest van burgers is het nooit zover gekomen. Eind 2012 liet regeringspartij PvdA doorschemeren een downloadverbod niet te willen uitsluiten, maar later noemde de partij een downloadverbod juist 'onbespreekbaar'. De thuiskopieheffing geldt sinds vorig jaar ook voor harde schijven, smartphones, tablets en pc's.

Bron Tweakers
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.


Gebruikersavatar

Blauwbek
Moderator Team Leider
Berichten: 2761
Lid geworden op: 04 mar 2011, 17:29
Reputation: 0
Usenet: UNS
Internet: UPC
Locatie: Blauwbek-PC
Contacteer:

Re: Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod

#2

Bericht door Blauwbek »

Aww :(
Regels/Rules | pySabRename

Er zijn weer spotnet updates, klik hier!

API's kijken doe je maar in de dierentuin!
Gebruikersavatar

Gup
Algemeen Manager
Berichten: 1722
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09
Reputation: 3
Usenet: 8 diverse
Internet: ???
Locatie: Deep Ocean
Leeftijd: 48

Re: Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod

#3

Bericht door Gup »

Hoppa daar gaan de topsnelheden van ALLE ISP's

Massa snelheidsverhoging voor janl*l ... bestaat niet dat een ISP giganten dit gewoon laten gebeuren lijkt me, daarbij komt... in andere europese landen is het allang verboden en word er gewoon gedownload...
Need Support? click this link for the search engine or start a new subject

D3r @nt1 R00tk17 M31st3r :ssst:

Limboboy1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mar 2014, 18:51
Reputation: 0

Re: Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod

#4

Bericht door Limboboy1979 »

Ik maak me er eerlijk gezegd geen zorgen om.
Hoe willen ze dit allemaal in de toekomst gaan controleren? :?:
Gebruikersavatar

Gup
Algemeen Manager
Berichten: 1722
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09
Reputation: 3
Usenet: 8 diverse
Internet: ???
Locatie: Deep Ocean
Leeftijd: 48

Re: Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod

#5

Bericht door Gup »

Limboboy1979 schreef:Ik maak me er eerlijk gezegd geen zorgen om.
Hoe willen ze dit allemaal in de toekomst gaan controleren? :?:

Ye zo dacht ik ook namelijk :mrgreen:


Dan zal er eerst een : hoe breek ik alle privacy van de internetgebruiker wet moeten worden gemaakt

Zelfde geldt voor USP's het is aan hun wat ze hiermee doen, in weze zoals dingen nu op het net staan zijn ze geen bewijs van illegale content.

Downloaden uit illegale bron? wat is een illegale bron? een USP die zijn bedrijf wettelijk registreert en daarvoor belasting betaald, vervolgens klanten laat betalen voor de diensten? is dat illegaal?

Naar mijn weten is er nog niet zoveel aan de hand zolang er geen duidelijkheid is hierover, alsmede bv de thuiskopieheffing, weg ermee spoel maar door de plee.

Ik denk dat NL dom is op dit gebied en hiermee zn eigen beleid ondermijnd, maar hierdoor ook bakken met BTW en Omzetbelasting gaat mislopen, ISP zullen 10 tallen miljoenen p/mnd gaan mislopen omdat indien dit is wat ze willen :
Mensen massaal hun 120/200 Mbit abbos zullen verlagen, wat moet men daar nog mee dan?

Downloadverbod op Windows update, zijn ook downloads, en is ook een firma, dus das dan ook illegaal?

zo kan ik nog wel ff doorgaan

Maar 1 ding staat als een paal boven water, ik zal NOOIT stoppen met downloaden!
Need Support? click this link for the search engine or start a new subject

D3r @nt1 R00tk17 M31st3r :ssst:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer