Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting Brein

Moderator: Moderator Team


Topicstarter
ManiaK
Berichten: 2396
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:51
Reputation: 0

FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting Brein

#1

Bericht door ManiaK »

Door Joost Schellevis, vrijdag 21 december 2012 15:22, views: 1.245
Submitter: THWIT

De website Spotplanet, die zich opwierp als vervanger van FTD toen dat platform offline werd gehaald, staakt zijn activiteiten. De website, die verwees naar usenet-downloads, besloot daartoe nadat er een sommatie van Stichting Brein binnen was gekomen.

In een mededeling op de website schrijft de beheerder van Spotplanet dat de site op 3 januari zal worden gesloten. "We zijn simpelweg te groot geworden", schrijft hij. "Het moment is aangebroken dat we een sommatie hebben gehad van een bepaalde instantie." Directeur Tim Kuik van Stichting Brein bevestigt dat zijn organisatie de betreffende sommatie heeft verstuurd.

"De website was onrechtmatig bezig en maakte auteursrechtelijk beschermd materiaal illegaal openbaar", aldus Kuik. De website biedt verwijzingen naar downloads op usenet, en is qua functionaliteit vergelijkbaar met die van het usenetplatform FTD, dat in februari 2011 offline ging na een verloren rechtszaak die door Stichting Brein was aangespannen. Zelfs de layout van Spotplanet komt grotendeels overeen met die van FTD.

Kuik van Stichting Brein kan niet aangeven of de belofte van Spotplanet om offline te gaan genoeg is om juridische actie te voorkomen. De organisatie wil ook dat de beheerders van Spotplanet een onthoudingsverklaring tekenen, waarin ze beloven niet opnieuw een vergelijkbare site op te zetten. Volgens Kuik gebeurt het nogal eens dat beheerders onder een andere naam een doorstart maken. "Dat is niet de bedoeling", aldus Kuik.

Auteursrechtorganisaties en rechthebbenden richten hun pijlen steeds meer op usenet. Niet alleen sloot FTD zijn deuren na een rechtszaak van Stichting Brein, ook won de organisatie een rechtszaak tegen een usenetprovider, die daarop zijn deuren sloot. Een hoger beroep loopt nog. Ook staakten de grote usenet-indexeerders Newzbin2 en NZBMatrix onlangs hun werkzaamheden. Daarnaast wist Tweakers in november te melden dat usenetproviders een flinke toename van notice-and-takedown-requests zien.

Bron: Tweakers
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."

Afbeelding
===============================
Ik beantwoord geen ondersteuningsvragen via PB
===============================
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.



Xatnos
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2011, 19:30
Reputation: 0

Re: FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting B

#2

Bericht door Xatnos »

Jammer maar helaas, Ik had dit wel aan zien komen. Ze boden alles lokaal aan etc.

Spotnet daarin tegen kan alleen maar blijven groeien natuurlijk :D !
Gebruikersavatar

JohnDeLui
Berichten: 241
Lid geworden op: 11 okt 2011, 18:10
Reputation: 0
Usenet: Newsleecher R-T-G
Internet: Ziggo & Telfort

Re: FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting B

#3

Bericht door JohnDeLui »

Ik lees in een spot van Trein1600 dat SpotNet ook een sommatie gekregen heeft.
Kan iemand dat bevestigen? Denk het niet hè, daar heeft deze site niets mee van doen...
Why isn't there mouse-flavoured cat food?

hjvbft
Berichten: 2079
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:02
Reputation: 0

Re: FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting B

#4

Bericht door hjvbft »

Arjenlodder schreef:Na een aantal mooie jaren moet ik jullie helaas melden dat Spotplanet offline gaat, we zijn simpelweg te groot geworden. Het moment is aangebroken dat we een sommatie hebben gehad van een bepaalde instantie.
Het is dan vandaag misschien niet het einde van de wereld, maar wel de bekendmaking van het einde van Spotplanet. 3 januari 2013 zullen wij offline gaan en kan Spotplanet niet meer gebruikt worden. Hetzelfde geldt voor de apps, deze draaiden helaas op de Spotplanet API en die gaat ook offline.

Er zijn geen plannen voor Spotplanet om weer terug te komen, en als dat gebeurt heb ik er niets mee te maken. Bij dezen neem ik dus afscheid van een fantastische community en een geweldig product.

Ik wil jullie bedanken voor het bekendmaken van Spotplanet, zonder de gebruikers waren we nooit zo groot geworden! Ook gaat er een bedankje uit naar de moderators, zij zijn degene die Spotplanet schoon hebben gehouden. Je hoorde bijna nooit wat van ze, maar ze waren toch echt actief! Een speciaal bedankje gaat uit ook naar alle Donateurs en Adverteerders, jullie zijn immers degene die ons groot hebben gehouden.

Als laatste wil ik jullie nog vragen om hier geen haat-reacties neer te zetten jegens bepaalde instanties. Het besluit is genomen, niets gaat dat veranderen. Als je wat neer wil zetten, laat dan een leuk bedankje achter.

Het was leuk voor zolang het heeft mogen duren, bedankt!

blackdiamond
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2012, 20:51
Reputation: 0
Usenet: itelligent
Internet: xs4all

Re: FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting B

#5

Bericht door blackdiamond »

het doet er niet zo erg toe of dit soort sites worden gesloten. Blijf maar lekker posten op de nieuwsgroepen met duidelijke info in een txt bestand......daar kan brein toch niks aan doen hahahaha losers!
Gebruikersavatar

BitsOfSkin
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 jul 2011, 03:15
Reputation: 0
Usenet: SuperUsenet
Internet: XS4ALL/Ziggo
Locatie: Ergens in het zuidwesten
Leeftijd: 41

Re: FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting B

#6

Bericht door BitsOfSkin »

JohnDeLui schreef:Ik lees in een spot van Trein1600 dat SpotNet ook een sommatie gekregen heeft.
Kan iemand dat bevestigen? Denk het niet hè, daar heeft deze site niets mee van doen...
Dan zou men de makers van spotnet een sommatie moeten sturen...
Maar dat zou niet uithalen, de maker kan de software immers niet meer tegenhouden, en mirrors zijn er genoeg.
Het Spotnet systeem is niet gevoelig voor takedowns an sich, en da's het mooie ervan.
Men kan wel bestanden laten verwijderen door Usenet providers, maar ook dat helpt weinig, dus.
Tim Kuik kan op het dak gaan zitten.
En als hij toch individuele uploaders en downloaders gaat aanklagen kan men een proces beginnen om Stichting Brein te laten verbieden omdat men de samenleving ernstige schade berokkend :clap: :goed:
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1
GCS/S d+pu s+: a C++ UBL++++@ P-- L++@ !E--- W++$ N++++>$ o-- K++@ w O- M-- V+ PS? PE>$ Y++@ PGP---- t 5 X- R++ tv-- b+++>$ DI++ D+++ G+ e+++(-)>$ h r y++**@
------END GEEK CODE BLOCK------

Boompje
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 feb 2011, 01:13
Reputation: 0
Usenet: Sunny Usenet
Internet: Tele 2

Re: FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting B

#7

Bericht door Boompje »

Een website of een forum uit de lucht halen zal nog wel lukken .Al hoewel toen ze alle Emule forums wilden aanpakken zaten ze opeens in Canada .Wil hiermee zeggen er altijd een andere weg maar kennelijk hadden ze hier geen zin meer in .
Gebruikersavatar

Zombymario
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 feb 2011, 14:18
Reputation: 0
Usenet: IPv6 & Tele2
Internet: Tele2 @ 20Mb/s
Locatie: Nieuw-Vennep
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: FTD-alternatief Spotplanet stopt op last van Stichting B

#8

Bericht door Zombymario »

JohnDeLui schreef:Ik lees in een spot van Trein1600 dat SpotNet ook een sommatie gekregen heeft.
Kan iemand dat bevestigen? Denk het niet hè, daar heeft deze site niets mee van doen...
Spotnet word die niemand 'beheerd', dus ik vraag mij af naar wie BREIN de sommatie wilt gaan sturen.
"Press any key to continue, where's the any key?" - Homer Simpson

R.I.P. † 30-01-2010: news.ipv6.eweka.nl
R.I.P. † 01-03-2011: FTD
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer