Er mogen op dit forum GEEN verzoekjes of requests gevraagd worden, dit staat ook in de regels die je accepteert bij het registreren op dit forum, hiervoor krijg je direct een permanente ban.

Windows onderhoud / Trage Windows

Vragen over Windows, Linux, Apple enz enz, kan je hier stellen.

Moderator: Moderator Team

Gebruikersavatar

Topicstarter
Gup
Algemeen Manager
Berichten: 1722
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09
Reputation: 3
Usenet: 8 diverse
Internet: ???
Locatie: Deep Ocean
Leeftijd: 48

Windows onderhoud / Trage Windows

#1

Bericht door Gup »

Op verzoek plaats ik hier een lijstje voor het te plegen onderhoud...

Indien je een Windows lang hebt gebruikt en weinig verstand hebt van de know-how van Windows kunnen de volgende tips handig zijn om je pc weer in een gezonde toestand te krijgen.
Ik maak hiervan nogal een uitgebreide toolbox, gezien het niet de bedoeling is om een strijd te creeeren over : welk hulp programma is het beste?
Daarom noem ik ook geen programma namen/merken oid... maar laat hier zoveel mogelijk zien: wat kan je zelf doen zonder deze extra programma's

Om te beginnen open je : msconfig

Klik op start (hieronder zie je de afbeelding van win7)
Spoiler: show
Afbeelding
Vervolgens typ je in Programma's en bestanden zoeken : msconfig
Spoiler: show
Afbeelding
En druk je vervolgens op : Enter , er zal zich een nieuw scherm openen dat er als volgt uitziet :
Spoiler: show
Afbeelding
Bij mij zie je staan : selectief opstarten, maar bij de meeste mensen zal staan : Normaal opstarten

Ga vervolgens naar : Opstarten
Spoiler: show
Afbeelding
Nu zie je een overzicht van ALLES wat automatisch opstart tijdens het booten(opstarten) van Windows, zoals je bij mij ziet is er bij mij meer uitgezet dan dat er aanstaat, echter is deze keuze nogal persoonlijk.

Aan te raden is wél dat je ten allertijde je antivirus & drivers aan laat staan, zoals je bij mij kunt zien heb ik heel veel updateservices uitgezet, omdat ik daar zélf wel de controle over wil hebben, ipv dat dit steeds weer opnieuw mee opstart, hetgeen het starten van windows aanzienlijk kan vertragen!
Om een beter overzicht te creeren kun je met je(op de door mij roodgemaakte lijnen) muis de tabelgrootte veranderen in msconfig :
Spoiler: show
Afbeelding
Om een beetje zekerheid te geven kan ik garanderen dat je werkelijk niets fout kan doen waardoor je systeem zou kunnen gaan falen, want al zou je dingen missen na deze wijzigingen, kan je deze op dezelfde wijze ook weer aanzetten ;)

Welnu, klik op Toepassen, en vervolgens op OK, msconfig stelt je de volgende vraag :
Spoiler: show
Afbeelding
Kies voor Opnieuw Opstarten.

Zodra je pc opnieuw is opgestart zal je waarschijnlijk al een aardige versnelling ervaren (boot time), controleer of je antivirus en drivers allemaal nog werken... werken deze? dan ben je klaar voor de volgende stap :

Start weer msconfig zoals hierboven beschreven, maar selecteer binnen msconfig de volgende tab : Services
Spoiler: show
Afbeelding
en vink daarbij meteen aan: Alle Microsoft-services verbergen...

Opnieuw zal je zien dat je een overvloed aan keuzes hebt aan wát wel en wát niet, aan te raden is uiteraard je Antivirus/firewall aan te laten, en eventuele drivers (zoals bv Logitech), monitorservices kan je gerust uitschakelen, evenals update services, omdat.. zodra je zelfstandig ergens een update uitvoert of naar updates laat zoeken, deze service vanzelf weer aangeschakeld word.

Vervolgens op Toepassen, en daarna OK, en zoals eerder omschreven, Opnieuw Opstarten..

Voila, als het goed is bemerk je nu een aardig snelheidsverschil in opstarten dan wel tijdens je normale bezigheden op je pc, dit komt doordat je minder cache geheugen aanspreekt tijdens het booten, zowel als een sterk verlaagd aantal bronnen gebruikt van je RAM (werkgeheugen)..

Dit zelfde msconfig gebruik ik ook om bv (door antivirus/spyware/malwareprogramma niet te verwijderen)spyware/malware op te sporen, en in combi met regedit spyware/malware onschadelijk te maken, echter is dit meer voor gevorderde pc gebruikers.
Mocht hier behoefte aan zijn laat me dit dan weten!

Omdat ik aanneem dat de meeste mensen wel weten hoe ze bv een schijf kunnen Defragmenteren danwel het Windows Register kunnen defragmenteren, heb ik dit niet omschreven, mocht er vraag naar zijn "hoe dit te doen" dan hoor ik dat graag, zodat ik dit topic verder uit kan breiden :P

Mochten er vragen zijn omtrent het opruimen van bv Tijdelijke bestanden, Schaduwkopieen, Sys Herstelpunten, dan hoor ik dit graag, zodat dit topic uitgebreid kan worden ;)
Ook voor handmatig herstel van het register kunnen hier vragen gesteld worden, kortom .... heb je na het volgen van de eerste stappen nog steeds last van een ernstig vertraagde PC.. Brand hier maar los :beer:

MVG
Gup
Need Support? click this link for the search engine or start a new subject

D3r @nt1 R00tk17 M31st3r :ssst:
Neem je online privacy serieus en gebruik een VPN verbinding!

Met een VPN verbinding van IPVanish wordt uw gehele internet verbinding versleuteld

U kunt dus veilig browsen, Torrents downloaden, Usenet downloaden en onderling versleutelde verbindingen opzetten.


Gebruikersavatar

Artifex
Berichten: 668
Lid geworden op: 30 mar 2011, 03:09
Reputation: 0
Usenet: sunnyusenet
Internet: ziggo
Leeftijd: 48

Re: Windows onderhoud / Trage Windows

#2

Bericht door Artifex »

Mooi topic gup ;)
Gebruikersavatar

JohnDeLui
Berichten: 241
Lid geworden op: 11 okt 2011, 18:10
Reputation: 0
Usenet: Newsleecher R-T-G
Internet: Ziggo & Telfort

Re: Windows onderhoud / Trage Windows

#3

Bericht door JohnDeLui »

Kijk, dat vormt een mooie basis voor een 'Schatkist' topic.
Duidelijke taal en heel overzichtelijk. Ongetwijfeld zullen er nog wel wat aanvullingen op komen.
Hartelijk dank Gup!
Why isn't there mouse-flavoured cat food?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp
Spot-net.nl Forums : Disclaimer